ISO 9001 este cel mai cunoscut standard de management în întreaga lume, aplicabil oricărei organizații, indiferent de tip, mărime sau domeniu de activitate. ISO 9001 prezintă o serie de cerințe generale legate de managementul calității, considerate de experți a fi esența practicilor manageriale la nivelul unei perioade date (acest standard a suferit multe modificări ca urmare a evoluției percepției și cerințelor de calitate, în raport cu practicile de management). Ultima ediție, cea din 2015, cerințele standardului se concentrează pe gestionarea riscurilor și a oportunităților, organizația fiind considerată un organism viu, aflat într-un context complex cu factori (tehnologici, economici, legali, de mediu, sociali, etc.) și actori diverși (părți interesate) ce-i influențează deciziile și implicit evoluția sa pe piață.
Beneficiile aplicării standardului ISO 9001 : 2015
- O mai bună conștientizare a riscurilor afacerii urmare a oricărei decizii luate, astfel încât să fie întreprinse cu promptitudine măsurile ce se impun pentru atingerea obiectivelor;
- Orientarea gândirii nu numai asupra riscurilor afacerii, dar și asupra oportunităților de îmbunătățire și dezvoltare, oportunități identificate în mediul extern al respectivei organizații;
- organizare internă eficientă;
- optimizarea managementului tehnic și economic al proceselor;
- reducerea costurilor și valoare adaugată calității produselor / serviciilor oferite de organizație;
- demonstrarea unor performanțe calitative reale;
- optimizarea imaginii firmei pe piața de profil;
- facilitarea accesului la noi piețe;
- competitivitate pe piața națională și internațională.